Projektas KAS GYVENA VANDENYJE? (APLINKOS PAŽINIMAS, 3-4 METŲ AMŽIAUS VAIKAI)

1. Kodėl projektas yra svarbus

Vandens pasaulis yra labai platus ir spalvingas. Tačiau dauguma vaikų galvoja, kad vandenyje gyvena tik žuvys ir varlės. Kadangi tai vandens gyventojai, tai paprastai kiekvieną dieną jų visų nesutinkame. Be to, vandenyje yra ne tik įvairių gyventojų bet ir augalų. Kurių dauguma kasdienybėje nesutinkame. Vaikams projektas bus įdomus ir svarbus, nes galės tyrinėti, pažinti naują ir neatrastą gamtą.

2. Projekto tikslas

Susipažinti vaikus su vandens gyventojais ugdant vaikų aplinkos pažinimo; fizinio aktyvumo; meninės raiškos; kūrybinės raiškos; bendravimo su bendraamžiais; skaičiavimo/matavimo; sakytinės/rašytinės kalbos įgūdžius.

3. Projekto planas ir reikiamos priemonės

Projekto trukmė – 2 savaitės.
Jei bus poreikis – projektą galima tęsti.
Projektui reikalingos priemonės – popierius, klijai, žirklės, dažai, flomasteriai, teptukai, plastilinas, modelinas, spalvotas smėlis, baltos stalo servetėlės; interaktyvi lenta;
Papildomos priemonės: vanduo, druska.

4. Projektinė vaikų veikla

Šio projekto planas susidaro iš kelių rūšių veiklų – 

  • Pažintinės veiklos
  • Meninės veiklos
  • Interaktyvios veiklos
  • Fizinio aktyvumo veiklos
  • Susipažinimas su darželio žuvyte Auksiuke ir kitomis. 

Ši veikla tarsi įvadinė į visas projekto veiklas. Šiame darželyje yra apie 10 skirtingų rūšių žuvyčių. Tikrai ne visi vaikai pažįsta savo darželio augintines, todėl visą projekto laiką  (jei vaikams bus įdomu – tai galės tęstis ir po projekto) vaikai eis maitinti žuvyčių. Kiekvieną kartą maitinti žuvyčių eis vis kitas vaikas, taip visi vaikai galės susipažinti su akvariumo gyventojais. 

Šios veiklos metu vaikai ugdys aplinkos pažinimo ir tyrinėjimo įgūdžius. Kadangi domėsis savo aplinka, stebės žuvyčių elgesį, bandys aiškintis kodėl jos plaukia būtent taip ir kodėl kartais pasislepia; arba kodėl jos visos skirtingos, stebės kaip valgo ir t.t.

  • Veikla “Gyvenimas po vandeniu”

Mums reikės kuo daugiau įvairių jūros gyventojų ir vandens augalų. Juos išsikerpame iš spalvoto popieriaus. 

Taip pat reikės šviesos stalo. Dedame jūros gyventojus ir vandens augalus ant įjungto šviesos stalo (mėlynos spalvos šviesa) ir leidžiame vaikams kurti gyvenimą po vandeniu. 

Šios veiklos metu vaikai ugdys savo kūrybiškumą ir lavins smulkiąją motoriką. Kadangi pasitelkę vaizduotę ir kūrybiškumą patys sukurs vandens gyventojų kasdienybę, galbūt jūros gyvūnams duos vaidmenis arba jie turės savo profesijas. O visos priemonės su kuriomis jie žais yra iškirptos popieriaus ir skirtingų dydžių, todėl vaikai dėliodami jūros gyventojus lavins savo pirštukus ir jų raumenis. 


  • Vandens gyventojų įvairovė

Mums reikės knygos “Kakės Makės Enciklopedija”.

Susipažinsime artimiau su Lietovoje esančiomis  įvairiausiomis žuvimis, augalais ir netgi paukščiais, kurie nardo po vandenį. Bandysime atpasakoti kokius paveikslėlius ir kartu skaityti. Bei dalinsimės prisiminimais ir patirtimis apie mums jau pažįstamus ir matytus vandens gyvūnus.

Šios veiklos metu vaikai ugdys aplinkos pažinimo ir skaitymo bei sakytinės kalbos įgūdžius. Kadangi domėsis aplinka, kurioje gyvena ir domėsis kokie vandens gyventojai yra gimtinėje. Domėdamiesi bandys skaityti enciklopedija. Kalbiškai įvardins ką mato paveikslėliuose, atpažins savo ir savo artimųjų vardo raides.

  • Veikla su plastilinu

Mums reikės baltų popieriaus lapų ir plastilino.

Vaikai išsirenka sau labiausiai patikusį vandens gyventoją ir jį lipdo ant popieriaus. Tai gali būti: vėžliukas, jūrų arkliukas, žuvis ar pan.

Šios veiklos metu vaikai ugdys savo kūrybiškumą, meninę raišką ir lavins smulkiąją motoriką.  Kadangi pasitelkę kūrybiškumą patys (be trafaretų) lipdys savo mylimiausią vandens gyventoją. O minkydami ir lipdydami ant popieriaus plastiliną vaikai lavins savo savo pirštukus ir jų raumenis. 


  • Veiklų serija su interaktyvia lenta

Šiai veiklai mums reikės tik interaktyvios lentos ir vaikų įsitraukimo.

Pirma veikla – jūros gyventojų piešimas lentoje

Antra veikla – dėlionės dėliojimas

Trečia veikla/žaidimas “Kas gyvena vandenyje?”

Interaktyvios lentos fone jūra, dangus ir daugybė gyvūnų. Vaikai turi priskirti vandens gyvūnus prie vandens.

Šios veiklos metu vaikai ugdys savo kūrybiškumą, meninę raišką ir lavins smulkiąją bei stambiąją motoriką. Taip pat ši veikla skatina ir fizinį aktyvumą.


  • Žaidimas žuvys ir tinklas

    Mums reikės daugiau erdvės ir vaikų įsitraukimo.  

   Vienas vaikas žaidime bus tinklas o kiti vaikai tinklas. 

Vaikas, kuris yra tinklas,  turi bėgti kuo plačiau išskėstomis rankomis ir gaudyti kelyje sutiktas žuvis. 

Šios veiklos metu vaikai gerins savo fizinį aktyvumą, stambiąją motoriką. Taip pat gerins bendravimo su bendraamžiais įgūdžius. Bus skatinami būti iniciatyvus ir atkaklūs.


  • Veikla “Vandens stebuklai”

Mums reikės indelio su vandeniu. Baltos stalo servetėlės ir flomasterio. Servetėlė atskiriama pusiau. Piešiama tik į servetėlės vidų ir nupiešus vandens gyvūnus servetėlė vėl “uždaroma” ir nesimato, jog viduje yra piešinys. Idėjus į šilta vandenį visi piešiniai išryškėja ir galime matyt net du piešinius iš abiejų servetėlės pusių. 

Šios veiklos metu vaikai ugdys smulkiosios motorikos, kūrybiškumo, bei problemų sprendimo ir tyrinėjimo įgūdžius. Kadangi pirmiausiai – jie pieš ant servetėlių, “atidarinės ir uždarinės” servetėlę. Piešti reikia taip,kad piešinukai būtų iš abiejų pusių, todėl bus lavinami smulkiosios motorikos įgūdžiai. Taip pat tikrai kils ir probleminių situacijų – servetėlė labai plona ir  per stipriai piešiant ji gali plyšti, taip pat nupiešus ne tose servetėlės pusėse nieko nesimatys ir nepavyks padaryti eksperimento. Todėl reikės suprasti, kad susidurė su problema, nusiraminti ir samprotauti kaip daryti toliau.


  • Vaizdinė medžiaga apie vandens pasaulį

 Mums reikės projektoriaus arba interaktyvios lentos ir gero interneto. 

Pirma vaizdinė medžiaga – vaikai susipažįsta su Lietuvoje esančiu Delfinariumu. 

https://bit.ly/36tHdGR

Antra vaizdinė medžiaga – vaikai susipažįsta su nardymu ir Lietuvos vandens telkiniuose esančiais vandens gyventojais. 

https://bit.ly/3qtelXk

Trečia vaizdinė medžiaga – vaikai susipažįsta su viso pasaulio vandenyno gyventojais.

https://bit.ly/3fXmw9j

Ketvirta vaizdinė medžiaga – vaikai pamatys pačias gražiausias pasaulio žuvis ir tikrą “žuviuką Nemo”.

https://bit.ly/39tYgdT

Veikloms užbaigti klausoma muzika ir šokama pagal “Baby shark” dainelę. 

https://bit.ly/2KXHnxX

Šios veiklos metu vaikai lavins savo aplinkos pažinimo įgūdžius, estetinį suvokimą.  Taip pat ši veikla skatina ir fizinį aktyvumą.


  • Interaktyvios grindys – lavinamųjų žaidimų serija.

Mums reikės daug erdvės ir interaktyvių grindų, bei vaikų isitraukimo.

Ant žemės patiesiamas didelis kilimas, kuris yra tarsi liečiamas. Ir vaikai užlipę ant kilimo gali atlikti įvairias užduotis, žaisti žaidimus, piešti ir pan. 

Pirmas žaidimas “Maudynės vandenyje”

Antras žaidimas “Gaudome medūzas”

Trečias žaidimas “Ieškome lobio”

Ir dar begalės aktyvių žaidimų…

Šios veiklos metu vaikai gerins savo fizinį aktyvumą, stambiąją motoriką. Šie žaidimai skatina vaikus lavinti judesių koordinaciją, greičio miklumą ir pusiausvyrą. Taip pat gerins bendravimo su bendraamžiais įgūdžius, skaičiavimo/matavimo įgūdžius, savivokos ir savireguliacijos įgūdžius. Bus skatinami būti iniciatyvus ir atkaklūs.


5. Vaikų pasiekimai – atradimai arba numatomas rezultatas

Šio projekto numatomas rezultatas – siekiama pagerinti vaikų aplinkos pažinimo; fizinio aktyvumo; meninės raiškos; kūrybinės raiškos; bendravimo su bendraamžiais; skaičiavimo/matavimo; sakytinės/rašytinės kalbos įgūdžius. Ir tiesiog, kad vaikams būtų smagu!
Vaikai tikrai atrado naujų žaidimų, pomėgių, neatpažintų vandens gyventojų. Bei patyrė naujų emocijų – žaisdami kartu; matydami estetinį grožį; žaisdami aktyvų žaidimą, kur tinklas gaudo žuvytes; kartu dėliodami dėlionę. Visos šios veiklos skatins vaikų bendradarbiavimą ir savireguliaciją. Naujų technologijų dėka vaikai galėjo pasijausti tarsi patys būtų vandenyje. Ir suprasti, kad yra daugybė technologijų, kuriuose yra ne tik animacija ir žaidimai bet ir labai įdomi vaizdinė medžiaga, aktyvūs lavinamieji žaidimai.

6. Naudota literatūra, informaciniai ištekliai.

LR ŠMM (2014) Ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų aprašas. Vilnius: Švietimo aprūpinimo centras.  

Žukauskienė, R. 2012. Raidos psichologija: integruotas požiūris. Vilnius: Margi raštai.

Projektą parengė

Paulina Gliaudelytė
Jelena Kovalevskaja

Vilnius, 2020