VILNIAUS LOPŠELIO – DARŽELIO „SALVIJA“ SMURTO IR PATYČIŲ PREVENCIJOS IR INTERVENCIJOS TVARKOS APRAŠAS

PATVIRTINTA

Vilniaus lopšelio – darželio „Salvija“

2018 m. gegužės 22 d. įsakymu Nr. V-25

 

VILNIAUS LOPŠELIO – DARŽELIO „SALVIJA“ SMURTO IR PATYČIŲ PREVENCIJOS IR INTERVENCIJOS TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

  1. Vilniaus lopšelio – darželio „Salvija“ (toliau tekste vadinamu – Darželiu) smurto ir patyčių prevencijos ir intervencijos vykdymo tvarkos aprašo (toliau – tvarkos aprašas) paskirtis – padėti Darželiui užtikrinti sveiką, saugią, užkertančią kelią smurto, patyčių apraiškoms aplinką, kuri yra psichologiškai, dvasiškai ir fiziškai saugi visiems bendruomenės nariams.
  2. Tvarkos aprašas perengtas vadovaujantis smurto ir patyčių prevencijos įgyvendinimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2017 m. kovo 22 d. įsakymu Nr. V-190 „Dėl smurto prevencijos įgyvendinimo mokyklose rekomendacijų patvirtinimo“.
  3. Tvarkos aprašas nustato smurto ir patyčių stebėsenos, prevencijos ir intervencijos vykdymą Darželyje.
  4. Tvarkos tikslas – siekiant ugdyti pozityvų vaikų elgesį ir sukurti draugišką ir saugią atmosferą, nustatyti, kokie turi būti daromi veiksmai individualiu, grupės, šeimos lygmeniu, siekiant užkirsti kelią smurtui ir patyčioms.
  5. Tvarkos aprašas remiasi šiais principais:

               4.1. individualizavimo. Turi būti atsižvelgiama į vaiko amžių ir brandą, jo psichikos ir fizines savybes, poreikius, socialinės aplinkos ir kitas svarbias ypatybes;

         4.2. vaiko interesų ir gerovės pirmumo. Imantis bet kokių su vaiku susijusių veiksmų, svarbiausia – vaiko interesai;

        4.3. orumo. Vaikai neturi būti žeminami, su jais neturi būti nepagarbiai elgiamasi;

4.4. nediskriminavimo. Veiksmų imamasi visais atvejais, nepriklausomai nuo pranešančiųjų apie patyčias, besityčiojančiųjų ar patiriančių patyčias amžiaus, rasės, lyties, kalbos, socialinės padėties, sveikatos ar kitokių aplinkybių;

  • Vaiko priežiūra, socialinė integracija (reintegracija) ir socializacija grindžiamos visų šiame procese dalyvaujančių asmenų tarpusavio pagalba;
  • konfidencialumo, skaidrumo, nešališkumo, kolegialumo principais priimant sprendimus.
  1. Visi Darželio bendruomenės nariai turi būti supažindinti su tvarkos aprašu pasirašytinai:

               5.1. nepedagoginius darbuotojus supažindina Darželio direktorius įsigaliojus tvarkos aprašui;

               5.2. pedagoginius darbuotojus supažindina Darželio direktoriaus pavaduotojas ugdymui įsigaliojus tvarkos aprašui;

               5.3. mokinius supažindina klasės auklėtojai per pirmąją mokslo metų valandėlę;

               5.4. tėvus (globėjus, rūpintojus) supažindina grupės auklėtojai per pirmąjį klasės tėvų susirinkimą.

  1. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:

               6.1. patyčios – tai psichologinę ar fizinę jėgos persvarą turinčio asmens ar asmenų grupės kitam asmeniui daromi tyčiniai pasikartojantys veiksmai, kuriais siekiama pažeminti jo reputaciją ar orumą, jį įžeisti, įskaudinti ar kitaip sukelti psichologinę ar fizinę žalą. Patyčios gali būti tiesioginės (atvirai puolant ir/ar užgauliojant) ir/ar netiesioginės (skaudinant be tiesioginės agresijos):

         6.1.1.  žodinės patyčios: pravardžiavimas, grasinimas, ujimas, užgauliojimas, pašaipios replikos, erzinimas, žeminimas ir kt.;

         6.1.2. fizinės patyčios: mušimas, kumščiavimas, stumdymas, pargriovimas, spaudimas, dusinimas, įspyrimas ar spardymas, kitas užkabinėjimas, nepadorūs gestai, turtinė žala ir kt.;

          6.1.3.  socialinės patyčios: socialinė izoliacija arba tyčinė atskirtis, gandų skleidimas, gero vardo gadinimas, manipuliavimas draugyste, reketas ir kt.;

         6.1.4. patyčios kibernetinėje erdvėje: patyčios iš kito asmens naudojantis informacinėmis technologijomis ir/ar informacinės visuomenės informavimo priemonėmis, siekiant įbauginti tą asmenį, pakenkti jo reputacijai ar kitokiu būdu jį pažeminti, neatsižvelgiant į tai, ar patyčių informacija siunčiama asmeniškai, ar paskleidžiama neapibrėžtam gavėjų skaičiui (skaudinančių ir/ar gąsdinančių asmeninių tekstinių žinučių ir/ar paveikslėlių siuntinėjimas, viešų gandų skleidimas, asmeninių duomenų ir komentarų skelbimas, tapatybės pasisavinimas siekiant sugriauti gerą vardą arba santykius, pažeminti ir kt.);

               6.2. konfliktas (konfliktinė situacija) – tai vienkartinis vienodos ar panašios psichologinės jėgos asmenų ar asmenų grupių tikslų, pozicijų, nuomonių, požiūrių susidūrimas, rimti nesutarimai, sukeliantys dalyviams nemalonius jausmus, išgyvenimus;

               6.3. patyčias patiriantis vaikas – ugdytinis, iš kurio yra tyčiojamasi;

               6.4. besityčiojantysis – ugdytinis ar suaugęs, inicijuojantis patyčias ir/ar prisidedantis prie jų;

               6.5. patyčias patiriantis suaugęs – administracijos atstovas, mokytojas, švietimo pagalbos specialistas ar kitas darbuotojas, iš kurio tyčiojasi mokinys(-iai);

                6.6. patyčių stebėtojas – ugdytinis, matantis ar žinantis apie patyčias;

          6.7. patyčių prevencija – veikla, skirta patyčių rizikai mažinti imantis Darželio bendruomenės narių (ugdytinių, administracijos atstovų, mokytojų, švietimo pagalbos specialistų, kitų darbuotojų, tėvų (globėjų, rūpintojų) švietimo, informavimo ir kitų priemonių;

                6.8. patyčių intervencija – visuma priemonių, taikomų visiems patyčių dalyviams (patiriantiems, besityčiojantiems, stebėtojams), esant poreikiui įtraukiant ugdytinių tėvus (globėjus, rūpintojus);

                6.9. patyčių prevencijos ir intervencijos stebėsena – patyčių situacijos Darželyje stebėjimas renkant, analizuojant faktus ir informaciją, svarbią šio reiškinio geresniam pažinimui 

bei valdymui, reiškinio tolesnės raidos ir galimo poveikio prognozavimas.

II SKYRIUS

PATYČIŲ STEBĖSENA IR PREVENCIJA

 

  1. Patyčių prevencija ir intervencija yra svarbi Darželio veiklos dalis, kurios planavimu, organizavimu ir stebėsena rūpinasi Darželio administracija, vaiko gerovės komisijos nariai, grupės auklėtojai, o ją vykdo visi Darželio bendruomenės nariai.
  2. Darželio vadovas yra atsakingas už tvarkos aprašo parengimą ir vykdymą, už stebėsenos rezultatais paremto kasmetinio Darželio patyčių prevencijos priemonių plano parengimą, pristatymą gimnazijos bendruomenei ir vykdymą.
  3. Tvarkos aprašo įgyvendinimą koordinuoja gimnazijos direktoriaus įsakymu paskirti ne mažiau kaip trys vaiko gerovės komisijos nariai, kurie kasmet:

9.1. surenka apibendrintus duomenis iš klasės auklėtojų dėl Darželyje fiksuotų pranešimų apie patyčias ir atlieka jų analizę (ne rečiau kaip kartą per tris mėnesius);

9.2. remiantis apklausos ir pranešimų apie patyčias analizės duomenimis rengia patyčių prevencijos ir intervencijos priemonių planą ir jį koreguoja;

9.3. aptaria turimą informaciją, svarsto prevencijos ir intervencijos priemonių taikymo plano turinį vaiko gerovės komisijos posėdyje;

9.4. teikia siūlymus Darželio direktoriui dėl patyčių prevencijos ir intervencijos priemonių įgyvendinimo, Darželio darbuotojų kvalifikacijos tobulinimo patyčių prevencijos ar intervencijos srityje ir kitais klausimais;

9.5. teikia siūlymus Darželio direktoriui dėl tvarkos aprašo tobulinimo;

9.6. apie visus patyčių atvejus ir intervencines veiklas informuoja Darželio direktorių;

9.7. registruoja patyčių atvejus ir vykdomas intervencines veiklas Patyčių registracijos sąsiuvinyje;

9.8. atlieka kitus šiame tvarkos apraše numatytus veiksmus.

  1. Vaiko gerovės komisijos narių, atsakingų už patyčių prevencijos ir intervencijos koordinavimą, sąrašas ir kontaktinė informacija skelbiama viešai ugdytinių tėvams (globėjams, rūpintojams) prieinamoje vietoje (stende, internetinėje svetainėje ir kt.).
  2. Grupės auklėtojai vykdo patyčių stebėseną ir prevenciją savo klasėje:

                11.1. kuria psichologiškai saugų klasės mikroklimatą, nuolat stebi situaciją grupėje ir aptaria ją su vaikais;

                11.2. Ryto rato metu aptaria su vaikais patyčių formas: aiškinasi, kas joms būdinga, kaip jas atpažinti, tinkamai reaguoti, kuo skiriasi patyčios nuo konfliktinės situacijos, kokios yra pagalbos galimybės;

                11.3. kiekvieno tėvų susirinkimo metu aptaria klasės mikroklimatą, vykdo pedagoginį švietimą patyčių prevencijos temomis, skatina tėvus nedelsiant reaguoti į informaciją apie patyčias, bendradarbiauti sprendžiant konfliktines situacijas, kad jos neperaugtų į patyčias;

                11.4. kartą per mėnesį išanalizuoja ir apibendrina turimus pranešimus apie patyčias grupėje, informuoja vaiko gerovės komisijos atsakingus narius apie taikytų prevencijos priemonių rezultatus grupėje, teikia kitą svarbią informaciją, susijusią su patyčiomis.

  1. Švietimo pagalbos specialistai vykdo patyčių stebėseną ir prevenciją pagal savo veiklos pobūdį:

                12.1. specialusis pedagogas, logopedas individualių konsultacijų metu teikia būtiną informaciją Darželio darbuotojams apie specialiųjų poreikių mokinio elgesio ypatumus patyčių prevencijos tikslais;

                12.2. švietimo pagalbos specialistai vykdo prevencines programas Darželio bendruomenei

III SKYRIUS

PATYČIŲ INTERVENCIJA

 

  1. Bet kuris Darželio darbuotojas įtaręs ar pastebėjęs žodines, fizines, socialines patyčias:

                13.1. nedelsdamas įsikiša ir nutraukia bet kokius tokį įtarimą keliančius veiksmus;

                13.2. primena ugdytiniui, kuris tyčiojasi ar yra įtariamas tyčiojimusi, Darželio nuostatas ir mokinio elgesio taisykles;

                13.3. raštu informuoja patyrusio patyčias mokinio grupės auklėtoją apie įtariamas ar įvykusias patyčias (pranešimo apie patyčias forma, 1 priedas);

                13.4. esant grėsmei ugdytinio sveikatai ar gyvybei, nedelsiant kreipiasi į pagalbą galinčius suteikti asmenis (tėvus (globėjus, rūpintojus) ir/ar Darželio darbuotojus) ir/ar institucijas (pvz.: policiją, greitąją pagalbą ir kt.);

  1. Bet kuris Darželio darbuotojas įtaręs ar pastebėjęs patyčias kibernetinėje erdvėje arba gavęs apie jas pranešimą:

                14.1. esant galimybei išsaugo vykstančių patyčių kibernetinėje erdvėje įrodymus ir nedelsdamas imasi reikiamų priemonių patyčioms kibernetinėje erdvėje sustabdyti;

                14.2. įvertina grėsmę ugdytiniui ir esant poreikiui kreipiasi į pagalbą galinčius suteikti asmenis (tėvus (globėjus rūpintojus) ir/ar Darželiodarbuotojus) ar institucijas (policiją);

                14.3. pagal galimybes surenka informaciją apie besityčiojančių asmenų tapatybę, dalyvių skaičių ir kitus galimai svarbius faktus;

                14.4. informuoja patyčias patyrusio ugdytinio grupes auklėtoją apie patyčias kibernetinėje erdvėje (pranešimo apie patyčias forma, 1 priedas) ir pateikia įrodymus (išsaugotą informaciją);

                14.5. turi teisę apie patyčias kibernetinėje erdvėje pranešti Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybai pateikdamas pranešimą interneto svetainėje adresu www.draugiskasinternetas.lt.

  1. Ugdytinis patyręs patyčias arba jas pastebėjęs:

                15.1. nedelsdamas praneša grupės auklėtojui;

                15.2. nesant klasės auklėtojo praneša socialiniam pedagogui, vaiko gerovės komisijos nariui, kitam Darželio darbuotojui.

  1. Tėvai (globėjai, rūpintojai) sužinoję apie patyčias ar pastebėję patyčių atvejį:

                      16.1. nedelsdami raštu (trumpąja sms žinute, elektroninio dienyno žinute, elektroniniu paštu ir kt.) informuoja grupės auklėtoją;

                16.2. jei besityčiojantis asmuo yra Darželio darbuotojas, nedelsdami raštu (trumpąja sms žinute, elektroninio dienyno žinute, elektroniniu paštu ir kt.) informuoja Darželio direktorių (direktoriaus pavaduotoją);

                16.3. sužinoję apie viešą patyčių kibernetinėje erdvėje panaudojus vaizdinę informaciją atvejį, patyčias patiriančio nepilnamečio ugdytinio tėvai (globėjai, rūpintojai) privalo apie tai pranešti Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybai pateikdami pranešimą interneto svetainėje adresu www.draugiskasinternetas.lt.

  1. Grupės auklėtojas gavęs informaciją apie įtariamas ar įvykusias patyčias:

                17.1. patikrina gautą informaciją, nustatęs, kad tai patyčių atvejis, aiškinasi jo aplinkybes;

                17.2. bendradarbiaudamas su kitų patyčių situacijos dalyvių klasės auklėtojais, socialiniu pedagogu organizuoja individualius pokalbius su patyčių dalyviais, informuoja jų tėvus (globėjus, rūpintojus), esant poreikiui kviečia ugdytinių tėvus dalyvauti pokalbiuose;

                17.3 vykdo tolesnę patyčių situacijos stebėseną;

                17.4. nesiliaujant patyčioms ar esant sudėtingesniam patyčių atvejui kreipiasi į atsakingus vaiko gerovės komisijos narius.

  1. Vaiko gerovės komisijos nariai įvertinę turimą informaciją:

                18.1. kviečia vaiko gerovės komisijos posėdį;

                18.2. numato intervencijos veiksmų planą, supažindina patyčias patyrusį ir jas vykdžiusį mokinį, jų tėvus (globėjus, rūpintojus) su planu ir jo nevykdymo pasekmėmis;

                18.3. informuoja Darželio direktorių apie esamą situaciją;

                18.4. vykdo veiksmų plane numatytas veiklas, stebi, analizuoja, organizuoja posėdžius situacijos pakartotiniam įvertinimui, esant poreikiui koreguoja veiksmų planą;

                18.5. jei veiksmų plane numatytos veiklos yra neefektyvios, kreipiasi į Vilniaus  Miesto savivaldybės administracijos Vaiko gerovės komisiją dėl vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros skyrimo.

  1. Mokiniui pasityčiojus iš Darželio darbuotojo, patyręs patyčias darbuotojas informuoja gimnazijos direktorių, kuris imasi Darželio veiklos dokumentuose numatytų veiksmų.
  2. Darželio darbuotojui pasityčiojus iš ugdytinio, jo tėvai (globėjai, rūpintojai), arba kitas asmuo, pastebėjęs ar įtaręs patyčias, informuoja Darželio direktorių raštu, kuris imasi Darželio veiklos dokumentuose numatytų veiksmų.
  3. Patyčių dalyviams pagal individualius poreikius Darželyje teikiama švietimo pagalbos specialistų ar pedagogų pagalba. Tais atvejais, kai yra kitos priežastys, dėl kurių negali būti teikiama švietimo ar kita pagalba ar netikslinga ją teikti Darželyje, vaiko gerovės komisija rekomenduoja kreiptis į kitas pagalbą teikiančias institucijas.

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

  1. Visi dokumentai ir duomenys, susiję su ugdytinių ir jo asmeniniu gyvenimu, yra konfidencialūs ir naudojami tik tiek, kiek tai būtina atsakingiems fiziniams ar juridiniams asmenims atlikti pavestas funkcijas, užtikrinti mokinio teises ir teisėtus jo interesus.
  2. Patyčių prevencijos ir intervencijos vykdymo tvarkos aprašas yra skelbiamas gimnazijos internetinėje svetainėje.

_________________________

 

 

VILNIAUS R. VALČIŪNŲ GIMNAZIJOS

REAGAVIMO Į PATYČIAS IR PAGALBOS JOMS ĮVYKUS PLANAS

 

PASTEBĖJUS AR ĮTARUS PATYČIAS

Apie įvykį pranešti grupės vadovui

Pastebėjus, kad patyčios kartojasi, užpildo pranešimo apie patyčias formą (Priedas nr.2) ir perduoda Vykdymo grupės pirmininkui

Imasi spręsti patyčių situaciją, bendrauja su patyčių dalyviais, jų tėvais

Sukviečia Vykdymo grupės komisijos posėdį ir imasi spręsti patyčių situaciją, bendrauja su patyčių dalyviais, jų tėvais

Užpildytą formą priėmęs asmuo, ją registruoja Patyčių registracijos žurnale.

Grupės vadovas skubiai aiškinasi situaciją, kalbasi su ugdytiniais, jų tėvais, stebi situaciją

Bet kuris Darželio darbuotojas turi nedelsiant reaguoti ir stabdyti patyčias

 

Parsisiųsti dokumentą: VILNIAUS LOPŠELIO – DARŽELIO „SALVIJA“ SMURTO IR PATYČIŲ PREVENCIJOS IR INTERVENCIJOS TVARKOS APRAŠAS