VILNIAUS LOPŠELIO-DARŽELIO ,,SALVIJA” PEDAGOGŲ ETIKOS KODEKSAS

PATVIRTINTA

Vilniaus  lopšelio-darželio ,,Salvija“

direktoriaus 2018 m. kovo 16 d.

įsakymu Nr. V-

 

VILNIAUS LOPŠELIO-DARŽELIO ,,SALVIJA” PEDAGOGŲ ETIKOS KODEKSAS

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

  1. Pedagogų etikos kodekse (PEK) skelbiamos bendražmogiškosios bei profesinės etikos vertybinės nuostatos ir moralaus elgesio principai, kuriuos įsipareigoja taikyti visi pedagogai ir darbuotojai.
  2. PEK skirtas tam, kad padėtų lopšelio-darželio pedagogams suprasti etiško elgesio problemas, kurios gali kilti darbinėje veikloje, tarpusavio santykiuose, viešame gyvenime, bei padėtų jas spręsti.
  3. PEK papildo pedagogų ir darbuotojų teisių, pareigų atsakomybės nuostatas, kurios yra reglamentuotos LR švietimo įstatyme, lopšelio-darželio nuostatose, vidaus tvarkos taisyklėse ir kituose norminiuose aktuose.

 

II. KAI KURIOS PAGRINDINĖS SĄVOKOS

 

Etika– tai asmens elgesį ir veiksmus sąlygojantis vertybių taikymas.

Moralė– tai žmonių elgesį reguliuojančios normos ir principai.

Pedagogų ir darbuotojų etika– dora, pareigingumu, atsakingumu, kūrybingumu, sąžiningumu, teisingumu, žmoniškumu, objektyvumu grindžiami tarpusavio ir darbo santykiai, nepriekaištingas etinės elgsenos laikymasis viešame gyvenime.

Etikos normų pažeidimas- poelgis, veiksmas, elgesys darbe, visuomenėje, tarpusavio bendravime, sukeliantis prieštaringus bendradarbių vertinimus, pasireiškiančius priimtų etikos kodekse dorovinės elgsenos normų nepaisymu, ignoravimu ar pažeidimu, kuris blogina bendruomenės mikroklimatą, trikdo darbinę nuotaiką ir darbo ritmą.

Etikos problema – netinkamai padarytas sprendimas ar atliktas veiksmas, pažeidžiant etikos normas.

Etiškas sprendimas – tai geras, teisingas, visuomenės daugumos puoselėjamoms vertybėms neprieštaraujantis sprendimas.

Interesų konfliktas– situacija, kai darbuotojas atlikdamas savo pareigas vykdo pavedimus ir priima sprendimus susijusius su jo privačiais interesais.

Privatus darbuotojo interesas – turtinis arba neturtinis darbuotojo suinteresuotumas.

Viešieji visuomenės interesai – visuomenės suinteresuotumas. Visuomenė tikisi, kad darbuotojas i darbą žiūrės kaip į pašaukimą.

Kompetencija – funkcinis gebėjimas adekvačiai atlikti tam tikrą veiklą, turėti jai pakankamai žinių ir įgūdžių.

Vertybė – idėjos ir įsitikinimai formuojantys, skatinantys žmogaus būvį ar elgseną.

Tolerancija- pakantus gerbimas kitos nuomonės, požiūrių, įsitikinimų, tikėjimo.

 

III. KODEKSO TIKSLAI IR UŽDAVINIAI

 

  1. PEK paskirtis nubrėžti tolerancijos ribas lopšelio – darželio  narių tarpusavio santykiuose, išryškinti pedagoginės  etikos požiūriu vengtiną elgesį.
  2. Esamiems ir naujai priimamiems pedagogams bei darbuotojams padėti geriau suprasti, palaikyti ir puoselėti svarbiausias pedagoginės srities vertybes: teisingumą, sąžiningumą, pagarbą žmogui, toleranciją, profesinę, mokslinę bei pilietinę atsakomybę.
  3.  Skatinti pedagogų  ir darbuotojų suvokimą, jog etinis aspektas svarbi bet kurios veiklos sprendimo dalis, svarbi prielaida didinti visuomenės pasitikėjimą lopšelio-darželio veikla.
  4. Padėti įstaigos pedagogams ir darbuotojams vertinti ir spręsti konkrečias pedagoginio gyvenimo situacijas kuriose iškyla etinio pobūdžio klausimai.
  5. Vienas svarbiausių tikslų – prevencinio vaidmens svarba neetiško elgesio pasireiškimams.

 

IV. PAGRINDINIAI ETIKOS PRINCIPAI IR VEIKLOS ETIKOS REIKALAVIMAI

 

  1. Pedagogai ir darbuotojai įsipareigoja aktyviai palaikyti lopšelio-darželio siekius, garbingai atstovauti mokyklos vidaus ir išorės gyvenime, tinkamai reprezentuoti jo vardą Lietuvoje ir užsienyje.
  2. Objektyviai, remiantis moksliniais metodais vertinti kitų  darbus ir pastangas, atskleidžiant nepanaudotas galimybes, kolegiškai padedant vieni kitiems.
  3. Laiku, atidžiai ir profesionaliai atlikti pareiginiuose nuostatuose  numatytas funkcijas.
  4. Siekti aukštesnės kompetencijos pedagoginiame darbe, domėtis savo srities mokslo naujovėmis.
  5. Puoselėti pagarbius savitarpio santykius su kiekvienu bendruomenės nariu bei su savivaldos institucijomis (darželio taryba ir kitomis).
  6. Vadovautis skirtingų lyčių lygybės principu, būti tolerantiškiems kitai nuomonei, kitų tautybių, rasių, religinių bei politinių įsitikinimų atstovams.
  7. Suprasti, jog pedagoginę etiką pažeidžia:
  • kolegų diskriminavimas dėl dalyvavimo politinėje, visuomeninėje, kultūrinėje, religinėje ar kitoje veikloje;
  • nesąžininga profesinė konkurencija tarp kolegų, dalyvavimas negarbinguose sandoriuose, visiems pedagogams skirtos informacijos slėpimas, eskaluojami smulkmeniški konfliktai bei intrigos;
  • pedagogo nepagarbus atsiliepimas apie kolegos pedagoginius gebėjimus, asmenines savybes;
  • kai paviešinama ar viešai aptarinėjama konfidenciali informacija apie kolegas, (darbo užmokestis, karjeros ketinimai, asmeniniai reikalai ir pan.);
  1. Suteikiant pedagoginį vardą, apdovanojimą, kolegos veiklos pripažinime turi būti remiamasi tik dalykišku pateikto darbo vertinimu bei profesinėmis pretendento savybėmis, o ne asmeniniu bei politiniu santykiu.
  2. Pedagogų ir darbuotojų santykiuose tiesos sakymas, viešumas, tiesos gynimas, draugiškumas ir geranoriškumas yra vieni svarbiausių lopšelio-darželio bendruomenės nario etikos principų.
  3. Atsiradus tarpusavio santykiuose konfliktinėms situacijoms, elgtis tolerantiškai, atvirai, objektyviai ir savikritiškai. Išklausyti visų pusių argumentus ir ieškoti objektyviausio sprendimo.
  4. Suprasti jog pedagoginei laisvei prieštarauja:
  • nepakantumas kitokiai kolegų nuomonei bei argumentuotai kritikai;
  • teisės atsakyti į kritiką ar kaltinimus ignoravimas;
  • pedagogų ir ugdytinių tėvų išsakomos nuomonės apie priimamus reikšmingus bendruomenei sprendimus sąmoningas ribojimas arba ignoravimas.
  1. Tausoti ir atsakingai naudoti lopšelio-darželio turtą medžiaginius išteklius, taupiai naudoti valstybės, rėmėjų, investuotojų lėšas vykdant įstaigos tikslus, uždavinius ir prisiimtus įsipareigojimus. Šią nuostatą pažeidžia:
  • lopšelio-darželio materialinių bei finansinių išteklių naudojimas politinei veiklai, privačiam verslui ar asmeninių poreikių tenkinimui;
  • piktnaudžiavimas lopšelio-darželio ištekliais vykdant projektus;
  • lopšelio-darželio nuosavybės niokojimas – dėl piktavališkumo arba dėl aplaidumo.
  • Lopšelio-darželio ginčų komisijos nariai, vadovaudamiesi atsakomybe, viešumu turi siekti teisingai nagrinėti prašymus, skundus, pareiškimus, neturėti asmeninio išankstinio nusistatymo, savo įgaliojimus naudoti priimant nešališkus sprendimus, nesinaudoti tarnybine padėtimi.
  1. Kiekvienas pedagogas ir darbuotojas turi korektiškai ir geranoriškai kelti i viešumą esamas negeroves, siekiant pagerinti bendruomenėje profesinės etikos klimatą.
  2. Kiekvienas lopšelio-darželio narys turi prisiimti dalį atsakomybės už sklandų įstaigos darbą, savo veikloje turi vadovautis bendruomenės viešaisiais interesais, vengti viešųjų ir privačių interesų konflikto.
  3. Gerbti ir aktyviai prisidėti, puoselėjant esamas ir kuriant naujas bendruomenės tradicijas.

 

V. UGDYMO IR DARBO ETIKA

 

  1. Bendraujant ir bendradarbiaujant dalykinėje srityje pedagogai ir darbuotojai turi būti kompetentingi, kultūringi, humaniški, teisingi, reiklus sau ir kitiems. Kontroliuoti ir slopinti tokius savo asmeninius bruožus kaip nervingumas, nesusivaldymas, emocinis pasikarščiavimas ir pan.
  2.  Pedagogas privalo nešiurkščiai, neįžeidžiant bet reikliai reikšti nepakantumą ugdytinių elgesio normų pažeidimų faktams.
  3. Tiesioginių ar netiesioginių dovanų neakademinio pobūdžio paslaugų, tiesiogiai nesusijusių su ugdymo procesu reikalavimas arba priėmimas iš ugdytinių tėvų, vertinamas kaip neetiškas poelgis.
  4. Pasitikėjimo atmosferai  kenkia konfidencialios informacijos  pateikimas (atskleidimas) tretiesiems asmenims, jos aptarinėjimas su kitais darbuotojais nesant specialaus pagrindo (naudos ugdytiniui arba numatomos žalos kitiems).
  5. Neleistina naudoti privataus pobūdžio informacijos apie ugdytinį be jo tėvų sutikimo, kaip ugdymo ar tyrimo medžiagą.
  6. Neleistinas nekorektiškas tendencingas kolegos darbo kritikavimas ir sąmoningas menkinimas dėl asmeninės antipatijos, konkurencijos, politinių ar kitokių su vertinamo darbo profesionalumu nesusijusių motyvų.

 

VI. KODEKSO PRIĖMIMAS IR ĮGYVENDINIMAS

 

  1. Būtina PEK priėmimo sąlyga – viešas jo projekto svarstymas, kad jis būtų priimtas kaip įsipareigojimas, o ne įpareigojimas.

 

Parsisiųsti dokumentą:

VILNIAUS LOPŠELIO-DARŽELIO ,,SALVIJA” PEDAGOGŲ ETIKOS KODEKSAS