„Kimochis“socialinio ir emocinio intelekto ugdymo programa.

Socialinio ir emocinio intelekto ugdymo programa „Kimochis“,

Kas yra emocinis intelektas? Tai galimybė suprasti save ir kitus.

Japonų kalboje „kimochis“reiška jausmą. „Kimochis“ – socialinio ir emocinio intelekto ugdymo programa, ugdanti penkias socialines ir emocines kompetencijas:

  • savęs pažinimą,
  • savęs valdymą,
  • socialinį pažinimą,
  • santykių kūrimo įgūdžius,
  • atsakingų sprendimų priėmimą

ir remiasi charakterį ugdančiomis savybėmis:

  • pagarbumu,
  • atsakingumu,
  • atsparumu,
  • atjauta,
  • geranoriškumu.

Socialiniai ir emociniai ikimokyklinio amžiaus vaikų įgūdžiai lavinami žaidžiant su „Kimochis“ žaislais – minkštomis lėlytėmis, turinčiomis skirtingus charakterius:

  • nuolat besikeičiančios nuotaikos Debesėlis,
  • nedrąsus Vikšrelis,
  • valdinga ir kaprizinga Katė,
  • nerimaujanti Balandė Meilė
  • ir išdykusi Lipšniakojė.

Žaislai „Kimochis“padeda kalbėtis apie jausmus,kuriuos vaikai mokosi pažinti, pavadinti ir valdyti, konstruktyviai bendrauti.
„Kimochis“ padeda aptarti įvairias gyvenimiškas situacijas, per kurias jaučiami skirtingi jausmai (pyktis, džiaugsmas, baimė, nusivylimas, pasididžiavimas, kaltė ir kt.)
“Kimochis“ žaidimai – tai trumpučiai vaidinimai, leidžiantys vaikams pajausti, ką galvoja, jaučia ir kaip elgiasi kiti.

„Kimochis“ ugdymo programos įgyvendinimas „Šatil“grupės vaikų veikloje

Su ikimokyklinio ugdymo programa “Kimochis“ pradėjau dirbti nuo 2019 m.spalio su ankstyvojo ikimokyklinio amžiaus vaikais ir ikimokyklinio amžiaus vaikais (2-4 metų). “Kimochis“ žaislai labai patinka mažiesiems, ypač mieli „Kimochis personažai, kurie padėjo vaikams adaptacijos darželyje laikotarpiu: apkabinę minkštą žaislą, kuris pasakoja apie save įdomią istoriją ir moko kaip elgtis,sutarti tarpusavyje, vaikai greičiau nusiramina.

Visi „Kimochis“ personažai apsigyveno, tam sukurtame medyje, mūsų grupėje. Papuoštas metų laikui būdinga atributika, jis tapo puikiu mūsų grupės simboliu.

Užsiėmimus su  „Kimochis“ organizuoju 1-2 kartu per savaitę, jie trunka neilgai, 10-15 min., tačiau per ta laiką vaikai  įgyją naudingų, pozityvaus elgesio įgūdžių, kurie vis tobulinami kitų užsiėmimų metu. Kiekvieno „Kimochis“rato metu aptariame naują jausmą, kad pasiektume užsibrėžtus tikslus.

Kimochių  žaidimai – tai trumpučiai vaidinimai, leidžiantys vaikams pajausti, ką galvoja, jaučia ir kaip elgiasi kiti. Vaikai iš Kimochių personažų sužino, kaip nedera elgtis, o jei netinkamai pasielgei, kaip ištaisyti nemalonią situaciją, kad gera būtų visiems. „Kimochis“ žaislai moko užmegzti draugišką kontaktą, dalytis žaislais, išlaukti savo eilės, pakviesti į  žaidimą draugus, suprasti kaip jaučiasi kitas.

Pozityvaus elgesio mokau ne tik per šiuos trumpučius užsiėmimus, bet ir visą dieną susidarius vienokiai ar kitokia situacijai, kai prisimename, ko mus moko „Kimochis“ ir jei reikia, ištaisome klaidas.

Dirbant su „Kimochis“ programa, pastebėjau, kad veikloms pritrūksta vaizdinių priemonių. Papildomai pasigaminau įvairių jausmų kortelių. Su vaikais padarėme popieriniu jausmų kaladėlių. Susikūriau spalvotą plakatą „Dalinamės žaislais“, kuriuos ypač pamėgo vaikai. Visos šios vaizdinės priemonės pasiteisino ir papildo užsiėmimus.

Vaikų tėveliams buvo trumpai pristatyti programos tikslai, reikšmė vaikų socialiniam ir emociniam ugdymuisi, atskleisti pagrindiniai 5 programos personažai, kuriuos pažinę tėveliai bandė save ir savo vaiką priskirti atitinkamam personažo charakteriui. Ateityje sieksiu, kad programa būtų taikoma ir namuose, kūrybinės užduotys ir pokalbiai apie jausmus vaikams padės visapusiškai ugdytis socialinius ir emocinius įgūdžius.

Dirbant su „Kimochis“ programa pastebėjau, kad vaikai žino, kaip elgtis, kai nori kartu žaisti, kaip elgtis, kai juos erzina žodžiais ar veiksmais, į netinkamą elgesį  stengiasi atsakyti maloniai ir pagarbiai. Vis daugiau geba kalbėti, kaip jaučiasi, nurodydami tikras priežastis. „Kimochis“ programa padeda vaikams suprasti savo emocijas, vystyti pozityvius santykius, suvaldyti konfliktines situacijas.

Šaltiniai:

Ikikymokyklinio ugdymo programa „Kimochis“.

Interneto nuorodos. Interneto prieiga „Švetimo naujienos‘‘

Greta Strazdauskaitė, Renata Dirmantienė-mokytojos  Kėdainių  l/d „Puriena“.

ParengėJelena Kovalevskaja, Šatilgrupės auklėtoja. Vilnius.

„KIMOCHIS“ PERSONAŽŲ MEDIS

APSIKABINIMAS – PROGRAMOS AKCENTAS 

VAIKŲ VAIDINIMAISAVO JAUSMŲ ATPAŽINIMAS VEIDRODYJE

KALADĖLĖS „JAUSMAI“

PLAKATAS „DALINAMĖS ŽAISLAIS“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VAIKAI MOKOSI DALINTIS

BŪNAME PIKTI IR LINKSMI

KŪRYBINĖ VEIKLA